◄ دکتر سیدشمس الدین حسینی در نشست کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مطرح کرد: تکلیف فعالان اقتصادی مناطق آزاد پس از انقضای ۲۰ سال معافیت مالیاتی مشخص شد

کمیسیون و فراکسیون بازدید: 536
رییس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس گفت: در «لایحه مالیات بر درآمد و دارایی فعالان اقتصادی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی» تکلیف فعالان اقتصادی مناطق آزاد پس از انقضای ۲۰ سال معافیت مالیاتی آن‌ها مشخص و براساس آن چگونگی محاسبه و معافیت مالیاتی برای برخی فعالیت‌های اقتصادی تعیین شد.
 
سید شمس الدین حسینی

 

سید شمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، از برگزاری نشست کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، با حضور نمایندگان شورای عالی مناطق آزاد و سازمان امورمالیاتی خبر داد و گفت: در این نشست «لایحه مالیات بر درآمد و دارایی فعالان اقتصادی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی» مورد بررسی قرار گرفت و کلیات آن تصویب شد، همچنین در ادمه جزییات آن از سوی نمایندگان بررسی و با رفع ابهام برخی بندهای آن، اصلاحاتی بر لایحه پیشنهاد شد.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: در این لایحه تکلیف فعالان اقتصادی مناطق آزاد پس از انقضای 20 سال معافیت مالیاتی آن‌ها مشخص شده و براساس آن چگونگی محاسبه و معافیت مالیاتی برای برخی فعالیت‌های اقتصادی تعیین شد.

به گفته حسینی براین اساس، مالیات هر نوع فعالیت اقتصادی که 20 سال از بهربرداری آن گذشته است، به استثنای آنچه که در بند دو این لایحه آمده، هرسال به میزان 20 درصد نرخ مالیات سرزمین اصلی تعیین می‌شود تا در نهایت ظرف 5 سال به میزان مالیات سرزمین اصلی برسد.

وی افزود: اگر میزان مالیات برای یک فعالیت اقتصادی در سرزمین اصلی 25 درصد باشد، پس از تصویب این لایحه مالیات آن فعالیت در منطقه آزاد در سال اول 5 درصد و در سال پنجم به صورت پلکانی به 25 درصد سرزمین اصلی خواهد رسید.

رییس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید درخصوص استثناهای این لایحه، گفت: مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی شاغل در فعالیت‌های تولیدی و معدنی، فعالیت‌های دانش‌بنیان، فعالیت‌های گردشگری و هتل‌ها و مراکز اقامتی و رستوران‌ها و فعالیت‌های طرح‌های زیرساختی ازجمله احداث فرودگاه‌ها، بنادر، جاده‌ها، تاسیسات آب، برق، گاز، فاضلاب، مخابرات شهرها و روستاهای و حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، مشمول 30درصد تخفیف در نرخ مالیاتی خواهند شد.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس افزود: این لایحه درباره فعالان اقتصادی در مناطق آزاد است که معافیت مالیاتی 20 ساله آنها به پایان رسیده و پس از آن مشمول این مقررات خواهند بود که در وهله اول از اعمال نرخ پلکانی و در وهله دوم با 30 درصد تخفیف در برخی فعالیت‌ها برخوردار خواهند شد.

رییس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کمیسیون همچنین تبصره دو این لایحه را نیز اصلاح و تاکید کرد که عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در سال‌های 90-91-92-93 و 94 مانع از برخورداری از معافیت مالیاتی موضوع ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد -که مربوط به معافیت 20 ساله مالیاتی فعالان اقتصادی است- نخواهد بود.

براساس این گزارش؛ پس از بررسی لایحه در کمیسیون‌های تخصصی ذیربط، گزارش کمیسیون‌ها به نمایندگان ارایه و در صحن  مجلس مورد بررسی و تصویب قرار می‌گیرد./

چاپ